محاسبه شب قدربراساس معادلات ریاضی

محاسبه شب قدر براساس معادلات ریاضی
هر سال ۱۲ ماه است و از تقسیم هزار ماه بر ۱۲؛ عدد ۸۳ سال و ۳ ماه بدست می آید. یعنی«شب قدر حداقل معادل ۸۳ سال است» و یک شب عبادت؛ می تواند ارزش ۸۳ سال عبادت را داشته باشد.
به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا،‌ یکی از آیات قرآن کریم که در شب های قدر زیاد آن را می شنویم آیه نورانی «لیله القدر خیر من الف شهر» است؛ اما تصور درستی از آن نداریم که ارزش این شب چقدر است. در این نوشتار سعی می کنیم که با محاسبات ریاضی تا اندازه ای ارزش شب قدر روشن شود.
قرآن می فرماید شب قدر بهتر از هزار ماه است؛ بنابر این شب قدر مساوی هزار ماه است.
هر سال 12 ماه است و از تقسیم هزار ماه بر 12؛ عدد 83 سال و 3 ماه به دست می آید. یعنی«شب قدر حداقل معادل 83 سال است» و یک شب عبادت؛ می تواند ارزش 83 سال عبادت را داشته باشد.
اما کمی دقیق تر نگاه کنیم. شب قدر از اذان مغرب شروع و تا اذان صبح ادامه دارد و تقریبا 8 ساعت می شود. البته در زمستان بیشتر از 8 ساعت و در تابستان کمتر از 8 ساعت است.
شب قدر را 8 ساعت فرض می کنیم. حال اگر 1000 ماه را تقسیم بر 8 کنیم عدد 125 به دست می آید. یعنی اگر یک ساعت دعا بخوانیم انگار 125 ماه عبادت کرده ایم.
اما کمی دقیق تر نگاه کنیم. هر ساعت 60 دقیقه است. اگر 125 ماه را تقسیم بر 60 کنیم تقریبا عدد 2 به دست می آید.
یعنی هر دقیقه شب قدر به اندازه 2 ماه می ارزد و اگر به اندازه یک دقیقه دعا یا نماز خواندیم؛ به اندازه 2 ماه ثواب خواهد داشت.
مثلا یک نماز دو رکعتی حدود 2 دقیقه زمان می برد و اگر ما در شب قدر یک نماز دو رکعتی بخوانیم به اندازه 2 ماه ثواب نوشته می شود.
اما کمی بیشتر دقت کنیم. مراد از این دو ماه آن است که شما 2 ماه پیوسته؛ بدون آن که آب بنوشید یا غذا بخورید یا استراحت کنید عبادت نمایید.
یعنی همان طور که در دو رکعت نماز چیزی نمی خوریم یا آب نمی نوشیم همان گونه 2 ماه پیوسته عبادت کنید. یعنی نماز 2 دقیقه ای که در شب قدر خوانده می شود به اندازه 2 ماه نماز پیوسته می ارزد.
به این صورت که انگار وقتی یک نماز دو رکعتی تمام شد به نماز دو رکعتی دیگر مشغول شویم.
اما کمی دقیق تر نگاه کنیم. اگر هر ماه را 30 روز فرض کنیم هر دو ماه 60 روز می شود. هر دقیقه هم 60 ثانیه است. یعنی هر ثانیه شب قدر به اندازه یک روز(24 ساعت) می ارزد.
بگذارید با یک مثال توضیح دهیم. وقتی صلوات می فرستم یا استغفر الله ربی و اتوب الیه» می گوییم حدودا 5 ثانیه طول می کشد و اگر یک صلوات بفرستیم انگار 5 روز به صورت پیوسته صلوات فرستاده ایم. 5 روزی که با تمام شدن یک صلوات؛ صلوات دیگری را شروع کنیم و نه چیزی بیاشامیم و نه چیزی بخوریم و نه استراحت کنیم.
تمام این محاسبات بر اساس این بود که شب قدر معادل 1000 ماه باشد در حالی که قرآن می فرماید«بهتر از 1000 ماه است».
پس بیایید ارزش شب قدر را بدانیم و سفره گسترده الهی را از دست ندهیم و اگر چیزی در آن به دست آوردیم با اعمال سایر ایام خراب نکنیم.
جواد جوادی، محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.